SOORTEN & MATEN

Er zijn zoveel verschillen tussen de drones en wat men er mee doet, dat de drones gecategoriseerd, getypeerd, geclassificeerd worden en dat de combinatie van die zaken bepaald wat je met jouw drone mag doen

Gewicht Klasse van drones

Drones worden vaak op gewicht ingedeeld omdat dat zowel bepaald wat de drone kan/mag en waar je er mee mag vliegen. Hobbypiloten vliegen vnl. met drones tot 2 kilo. Een enkele hobbypiloot vliegt met een grote drone (>2 kilo). Per 1 januari 2024 is men van plan om de drones binnen de gehele EU hetzelfde te gaan labelen. De nieuwe drones krijgen -af fabriek- een label.

Drones zonder CE Label (die je tot 1 januari 2024 kan/mag kopen):

  • Cx Drones met een gewicht tot 250 gram, met of zonder camera
  • Cx Drones met een gewicht tot 500 gram
  • Cx Drones met een gewicht tot 2 kilogram
  • Cx Drones met een gewicht tot 4 kilogram
  • Cx Drones met een gewicht tot 25 kilogram

Vanaf 1 januari 2024 worden drones zonder CE label als volgt onderverdeeld:

  • Cx Drones met een gewicht tot 250 gram, met of zonder camera
  • Cx Drones met een gewicht tussen 250 gram en 25 kilogram

Drones met CE Label (op dit moment nog niet verkrijgbaar):

  • C0 Drones met een gewicht tussen 0 en 250 gram, met of zonder camera
  • C1 Drones met een gewicht tussen 250 en 900 gram
  • C2 Drones met een gewicht tot 0,9 en 4 kilogram
  • C3 Drones met een gewicht tot 4 en 25 kilogram
  • C4 Drones met een gewicht tot 4 en 25 kilogram

Risico Categorieen

Binnen de EU Categoriseert men de vluchten.

Zo is er een Open categorie voor drone vluchten met een laag risico, waar men met een kleinere drone, niet te hoog en/of binnen het zicht, niet boven mensen menigtes en/of niet nabij no-fly-zones vliegt. De hobby piloten zullen vnl. in deze Open categorie vliegen.

Er zijn ook drone vluchten die in de Certified en/of Specific categorieën vallen die een groter risico met zich mee brengen bijv. omdat er met zwaardere drones, op grotere hoogtes en/of boven menigtes gevlogen wordt. Voor dit soort risicovolle vluchten moet men een aanvullende opleiding/examen afgerond hebben, piloot en drone moeten beiden geregistreerd zijn, en veelal (per vlucht) een vergunning aanvragen, etc. De kosten voor dergelijke vluchten zijn hoog en e.e.a. is een complex/omslachtig gedoe. Daarom zal slechts een enkele hobbypiloot in de certified en/of specific categorie gaan vliegen.

De Open categorie maakt bevat 3 subcategorieën:

  • A1: Vliegen boven mensen maar niet boven mensenmenigtes
  • A2: Vliegen in de buurt van, maar niet boven, mensen
  • A3: Vliegen ver uit de buurt (> 150 meter) van mensen

Zoals je kunt zien mag je in de Open categorie pertinent boven mensenmenigtes (groepen van meer dan 12 mensen die niet goed kunnen uitwijken als er een drone uit de lucht komt vallen) vliegen.

Er is een tabelletje waaruit je kan bepalen met welke type drone je, per/tot wanneer, welke vluchten mag maken in welke subcategorie (zie drone regels). Als het jouw hobby is om in de stad te vliegen, dan moet je een drone kopen, die dat mag!!!

Drone Gewicht (MTOW) Category tot 1/1/24 Categorie vanaf 1/1/24
DJI Mini-3 Pro < 249 gram A1 A1
DJI Mini-2 < 249 gram A1 A1
DJI Mini SE < 249 gram A1 A1
DJI Air 2 570 gram A2 A3
DJI Air 2S 595 gram A2 A3
DJI FPV 795 gram A2 A3
DJI Phantom 4 Pro V2.0 1375 gram A2 A3
DJI Mavic 3 895 gram A2/A1* A3/A1*
DJI Mavic 2 907 gram A2 A3
DJI Inspire 1 4280 gram A3 A3
DJI Inspire 2 4280 gram A3 A3

* Op 18 Augustus 2022 is wettelijk bepaald dat de DJI Mavic 3 drone (als eerste drone) met onmiddelijke ingang on-line KAN worden gecertificeerd in de C1 Category, nadat een upgrade is uitgevoerd, waardoor de Mavic 3 nadien aan nieuwe eisen voldoet. Eenmaal gecertificeerd mag deze gecertificeerde Mavic 3 drone in de A1 categorie in de EU vliegen en is alleen een A1/A3 opleiding nodig (A2 opleiding is dan niet meer nodig). DJI Mavic 3 drones die nog niet zijn gecertificeerd, mogen tot 31 december 2023 in de EU In de A2 category gevlogen worden. Daarna mogen zij net als andere niet-gecertifceerde drones van meer dan 250 gram, in de EU alleen nog in de A3 category vliegen.

Het is niet onwaarschijnlijk dat binnenkort ook andere DJI drones tusssen de 250 en 900 gram in de CI category gecertificeeerd kunnen worden en dan wellicht ook (net als de DJI Mini’s en de Mavic 3’s) in de A1 category gevlogen mogen gaan worden. Deze drones moeten dan wel aan alle eisen voldoen die voor C1/A1 combinatie gelden.

Let op: Landen in de EU mogen van bovenstaande regels afwijken. Buiten de EU (incl. UK) gelden sowieso al andere regels als binnen de EU.